Czym jest kawa specialty?
Kawa specialty może konsekwentnie istnieć dzięki oddaniu ludzi, dla których życiowym zadaniem jest nieustanne stawianie jakości jako najwyższego priorytetu. Na cykl życia ziaren nie przypada jedynie praca jednej osoby.
Kawa specialty może być oznaczona taką tylko wtedy, gdy wszyscy zaangażowani w ten “łańcuch”, wspólnie i odpowiedzialnie pracują, skupiają się na obowiązujących standardach i ciągłym doskonaleniu receptur od początku do końca. Nie jest to łatwe, ale dzięki oddanym profesjonalistom na całym świece dostępnych jest wiele różnych odmian kaw, które możesz nabyć w stacjonarnym lub internetowym sklepie.
Certyfikowany proces obserwacji smaków i aromatów
Wszystkie ziarna kawy przechodzą przez proces oceny, który wyrażony jest w skali punktowej – maksymalnie mogą otrzymać 100 punktów. Ten proces nazywa się degustacją kawy lub inaczej praktyką obserwacji smaków i aromatów parzonej kawy. Według Specialty Coffee Association (SCA) kawa specialty to Arabica z wynikiem ponad 80 punktów.
Kawa musiała być przygotowana przez osoby nie tylko do tego uprawnione, ale i certyfikowane. Ponadto zbyt wiele defektów w próbce zielonych, nieprażonych ziaren automatycznie dyskwalifikuje kawę ze statusu specialty.
Czy kawa specialty to tylko ziarno?
Producenci kawy specialty muszą zwracać uwagę na jakość na każdym etapie – od nasion do filiżanki. Ponieważ ziarna kawy nie mogą mieć (zbyt wielu) wad, rośliny kawy muszą być starannie uprawiane, a ziarna zbierane we właściwym czasie, producenci muszą pilnować najlepszych praktyk przetwarzania, a także przestrzegać protokołów. Kawa specialty to coś więcej niż tylko produkcja i jej przetwarzanie.
Powstają jednak duże różnice między rozumieniem specialty w krajach uprawiających kawę i tych, które tylko ją konsumują. Sugeruje to, że w niektórych miejscach wciąż brakuje informacji, o tym czym jest specialty – zarówno wśród producentów, jak i konsumentów.
Walka o relację pomiędzy producentami, a konsumentami
Ogólnie konsumentom trudno jest poznać i zrozumieć, co stoi za jakością i smakiem kawy, którą lubią pić, jeśli nie byli na plantacji i nie wiedzą nic na temat parzenia, ani tego co wiąże się z produkcją kawy.
Z pomocą przychodzą sklepy internetowe i media społecznościowe. Pomagają zapoznać się konsumentowi z tym, co kryje się za kubkiem jego ulubionej kawy, a także ułatwiają komunikację z producentami.
I właśnie ta komunikacja jest kluczowa. Budują one relacje z producentami, rolnikami, kupcami itp. Budują relacje z ludźmi, którzy szukają jakości w kawie. Pomagają im dostrzec włożoną w to całą ciężką pracę innych ludzi, dzięki którym mogą ją pić.
Może spodobać Ci się również:
U dużej ilości pacjentów zmiany w kręgosłupie są na tyle zaawansowane, że wymagają interwencji chirurgicznej. Należy pamiętać, że fizjoterapia nie kończy się na operacji fizjoterapia pozwoli nam szybko wrócić do…
Czytaj więcej