wtorek, 23 kwietnia 2024r.

Co to jest geometria kół? Jak ustawia się zbieżność pojazdu?

unnamed file

W trakcie jazdy nasze koła stale narażone są na przeciążenia. Po pewnym czasie eksploatacji ich położenie względem siebie może się nieznacznie zmienić. Ten defekt nie stanowi oczywiście bezpośredniego zagrożenia, jednak wpływa negatywnie na jakość jazdy i prędkość zużycia bieżnika. Na szczęście dzięki prostemu zabiegowi w warsztacie, zbieżność kół może zostać naprawiona. Dlaczego warto go przeprowadzić?

Geometria kół – co to takiego?

W ogólnym rozumieniu jest to sposób ustawienia osi względem siebie. W praktyce bardzo rzadko mamy do czynienia z sytuacją, gdy koła są ustawione idealnie pionowo, zazwyczaj obserwujemy nieznaczne wychylenia do środka lub na zewnątrz osi. Jeśli defekt ten pogłębi się nawet o kilka stopni, mogą wystąpić kłopoty w trakcie jazdy.

Komputerowa geometria kół pozwala zniwelować problemy. Zabieg można przeprowadzić w większości warsztatach samochodowych. Zazwyczaj kosztuje on kilkadziesiąt złotych, często też przy rutynowej kontroli pojazdu wliczany jest w ogólny koszt przeprowadzanych napraw.

Czy można zbagatelizować problem?

Teoretycznie lekkie odchylenia przy ustawieniu osi nie wpływają znacząco na bezpieczeństwo i jakość pojazdu. Kłopoty zaczynają się przy większych odejściach od dopuszczalnej normy. Wówczas kierowca może odczuwać dyskomfort w trakcie prowadzenia samochodu, co będzie wyczuwalne szczególnie podczas pokonywania zakrętów.

Nieprawidłowa zbieżność kół może wpłynąć na nierównomierne obciążenie pojazdu. Ponadto bieżnik opon będzie ścierany w niewłaściwy sposób, co grozi przebiciem ogumienia w trakcie prowadzenia samochodu. Dlatego w trakcie rutynowej kontroli pojazdu dobrze jest ustawić zbieżność kół. Kraków to miejsce, w którym taki zabieg przeprowadzimy od ręki w stosunkowo krótkim czasie.

Czy problemy ze zbieżnością wpływają na pracę układu kierowniczego?

Faktycznie, nieprawidłowe ustawienie kół, może pośrednio powodować szybsze zużycie niektórych akcesoriów układu kierowniczego. Najczęściej poprzez defekty w ułożeniu osi częściej trzeba będzie wymienić przeguby układu kierowniczego, wahacze, a w niektórych przypadkach uszkodzeniu mogą ulec także drążki kierownicze.

Dlaczego tak się dzieje? Warto pamiętać, że zawieszenie, z którym związany jest również układ kierowniczy utrzymuje się na osiach kół. Poprzez ich nierównomierne ustawienie, w trakcie jazdy możemy nadmiernie przeciążyć niektóre elementy układu, przez co będą one intensywniej zużywane. Przy długotrwałej jeździe po pewnym czasie ulegną one uszkodzeniu.

Może spodobać Ci się również:

unnamed file 1

Czy słyszałeś o EcoDrivingu?

1 września 2021

  EcoDriving jest coraz popularniejszy. W wielu krajach to już standard i prawdą jest, że powinien być wpisany w kurs na prawo jazdy. Są z resztą specjalne kursy dla kierowców…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady